۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۸
کد خبر: ۶۵۰۸۵۵
آیت الله مظاهری مطرح کرد؛

گره گشایی از کار مردم مصداق «احسان» است| نیکوکاری؛ وظیفه ای همگانی

گره گشایی از کار مردم مصداق «احسان» است| نیکوکاری؛ وظیفه ای همگانی
رییس حوزه علمیه اصفهان با بیان اینکه سخاوت داشتن دشوار ولی لازم است، گفت: سخاوت تنها بخشش مال نیست بلکه هرکسی به اندازه توانش نیکوکاری کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیت الله حسین مظاهری رییس حوزه علمیه اصفهان در درس اخلاق مجازی امروز خود با بیان اینکه بخل صفتی خطرناک است که دین انسان را می‌برد، به عزت و شخصیت انسان ضربه خواهد زد و رسوایی آخرت را به دنبال خواهد داشت، گفت: بخل یعنی کسی آنچه دارد را و می‌تواند در راه خدا و کمک به مردم مصرف نمی‌کند.

وی در ادامه افزود: سخاوت در مقابل بخل است، فرقی ندارد در بخشش مال باشد یا گره باز کردن از کار مردم، منظور این است که نیکوکار باشد و انفاق در راه خدا بکند و اهل انفاق باشد، قرآن علامت متقی که به بهشت می‌رود را نیکوکاری در هر حالی عنوان کرده است.

هرکسی به اندازه وسع خود نیکوکاری کند

رییس حوزه علمیه اصفهان با بیان اینکه هرکسی به اندازه وسع خود باید اهل نیکوکاری و انفاق و احسان باشد، اظهار کرد: معنای انفاق و محسن این است که شخص سخاوتمند باشد و به صورت ناخودآگاه به فکر مردم باشد، معمولا انسان به طور ناخودآگاه به فکر خانواده خود هستند اما این نباید باعث شود به فکر دیگران نباشیم، باید به دیگران هم فکر کنیم.

حضرت آیت الله مظاهری در ادامه افزود: گاهی ممکن است دست نابینایی را بگیریم و به آن سوی خیابان ببریم، یا باری را از دوش بینوایی برداریم، اینها همه از سخاوت است، اگر کسی نمی‌تواند در حق دیگران دعا کند، امروزه بیشتر مردم خودرو دارند، سوار کردن و کمک کردن به کسانی که خودرو ندارند از مصادیق سخاوت و احسان و کمک کردن به دیگران است.

وی بخل ورزیدن و کمک نکردن به دیگران را باعث ناخشنودی ائمه اطهار(ع) و پیامبر اکرم(ص) عنوان کرد و گفت: سخاوت بسیار مهم است، ما هرچه داریم باید برای خود و دیگران باشد، مشکل است اما لازم است، خدا رحمت کند سعدی را که گفته است «بنی آدم اعضای یکدیگرند» این شعر را بیش از هزار روایات و صدها آیه قرآن کریم استخراج کرده است و بسیار دقیق و صحیح است.

خوشرویی و گره گشایی از کار ارباب رجوع مصداق محسن بودن است

رییس حوزه علمیه اصفهان با اشاره به دعا کردن برای دیگران و توجه داشتن به مشکلات مسلمانان، تصریح کرد: پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند کسی که به فکر مسلمانان نباشد مسلمان نیست، محسن بودن در همه چیز است، مثلا وقتی ارباب رجوع وارد می‌شود خوشرو بودن، سلام کردن و گره کار او را باز کردن یا راهنمایی کردن و کمک کردن به او از مصادیق احسان کردن است.

حضرت آیت الله مظاهری خاطرنشان کرد: محسن بودن فقط مخصوص به مال نیست، در همه چیز می‌توان احسان کرد و محسن بود، متأسفانه برخی ادارات ما کم کاری دارند و مبتلا به فساد اداری هستند، این مشکلات باید برطرف شود و همه باید محسن باشند، اگر کسی محسن نباشد مورد غضب خداوند واقع می‌شود./1304/پ210/ب1

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۶
طبق نقل تحف العقول حضرت امام علی علیه السلام به یکی از برترین اصحابشان چنین فرموده‌اند: «به شیعیان ما این مطلب را برسان و به آنها بگو: روش‌ها و حرف‌وحدیث دیگران، شما را دچار خطا نکند؛ بدانید که ولایت ما فقط از این راه به دست می‌آید: ورع، اجتهاد در دنیا، مواسات»
1
0